Van valami furcsán bájos abban, ahogy a Labubu baba ránk néz a hatalmas szemeivel, nagy füleivel, és ránk mosolyog vagy talán inkább vicsorít, a hegyes fogaival. Nem tökéletes, nem klasszikusan aranyos, sőt: kicsit ijesztő is. Mégis, a fiatalok, a gyűjtők és a dizájnrajongók világszerte megőrülnek érte. A POP MART világa, és benne a Labubu baba, ma már nem csupán játék – hanem modern művészet, életérzés és trendjelenség.
Egy különc születése
A Labubu figurát a hongkongi származású művész, Kasing Lung álmodta meg, aki már fiatalon előszeretettel tervezett olyan karaktereket, amelyek a fantázia és a valóság határán mozognak. A baba először a „The Monsters” kollekcióban jelent meg, és rövid idő alatt meghódította a dizájntárgyak világát. Ez a kis lény nem egy szokványos mesehős: a nagy, kerek szemek, a szúrós fogak és a huncut mosoly keveréke valami megmagyarázhatatlan vonzerőt rejt. Talán éppen ez a különcség az, ami miatt ennyire szerethetővé vált.
A POP MART, Kína egyik legnagyobb dizájnjátékokat gyártó vállalata, 2019-ben kezdett el együttműködni a művésszel. Ettől a pillanattól a Labubu már nem csak a művészi közegben, hanem a tömegpiacon is megjelent. A figurák miniatűr dobozokban, úgynevezett „blind box” kiszerelésben kerültek a boltok polcaira, vagyis a vásárló nem tudja előre, melyik karaktert rejti a csomag. Ez az ötlet forradalmasította a gyűjtést: a véletlen izgalma, a ritka darabok utáni vadászat, és az „unboxing” élménye egyszerre teremtett játékot, divatot és közösségi őrületet.
A Labubu-őrület – amikor a furcsa lesz az új menő
A közösségi médiában néhány év alatt robbant be a Labubu-jelenség. TikTok-videók, Instagram-posztok és YouTube-unboxingok milliói mutatják be, hogyan bontják ki a rajongók a titokzatos dobozokat. A figurák pedig villámgyorsan státuszszimbólummá váltak – főként Ázsiában, de Európában is egyre népszerűbbek. Nem csupán játék: a fiatalok számára egy életérzés, egyfajta művészi önkifejezés, amellyel jelezhetik, hogy nem a tökéletességre vágynak, hanem az egyediségre.
A POP MART ügyesen épített a közösségi trendekre. Limitált kiadások, exkluzív sorozatok és tematikus kollekciók jelentek meg, például az „Exciting Macaron”, a „Have a Seat” vagy a „Labubu in Nature” szériák. Mindegyik újabb és újabb arcát mutatta meg a kis szörnyecskének: volt, hogy virágos ruhát viselt, máskor bohócként vagy épp macaron-színekben pompázott. A „Labubu Baba” név eredetileg az egyik kiemelt karaktert jelölte, de mára az egész figuravilágot így emlegetik a rajongók.
Miért szeretjük annyira a furcsát?
A Labubu egyik legnagyobb varázsa, hogy ellentmond minden megszokott szépségideálnak. Nem aranyos, mint egy plüssmackó, és nem is hősies, mint egy Marvel-figura. A hegyes fogak és a kócos haj inkább a különcséget, a másságot, sőt néha a kiszolgáltatottságot jelképezik – mégis mindenki meg akarja ölelni. Sokak szerint ez a karakter egyfajta szimbólummá vált: azt üzeni, hogy nem kell tökéletesnek lenni ahhoz, hogy értékes és szerethető legyél.
Kasing Lung soha nem írta meg a Labubu „hivatalos” történetét, mégis minden darab mögött ott rejlik egy kis mese. Egy világ, ahol a furcsa teremtmények boldogan élnek együtt – talán ez az a fantáziavilág, amire mindannyian vágyunk. A gyűjtők szerint a Labubu figurák azért is különlegesek, mert minden sorozat egy újabb fejezet ebből a meséből.
A gyűjtők paradicsoma és veszélyek
Ahogy a népszerűség nőtt, megjelentek a hamisítványok is. Számos webshop kínál „Labubu” néven olcsó utánzatokat, amelyek gyakran rossz minőségűek, sőt veszélyesek is lehetnek a kisgyerekek számára. A POP MART termékei eredetileg magas minőségű vinylből készülnek, és minden darab gondosan csomagolt, hivatalos logóval ellátott. Érdemes tehát megbízható forrásból, ellenőrzött kereskedőtől vásárolni – akár a márka hivatalos oldaláról vagy hiteles viszonteladótól.
A „blind box” koncepció ráadásul könnyen függőséget okozhat: sok rajongó addig vásárol, amíg meg nem szerzi a vágyott ritkaságot. De talán épp ez a titok a Labubu varázsában: a keresés, a meglepetés és az apró öröm, amikor végre kibontod a dobozt, és ott néz rád a kis szörnyecske a maga szeretnivaló tökéletlenségében.
Labubu Magyarországon – a trend itthon is hódít
A Labubu-láz elérte Magyarországot is. Az utóbbi hónapokban hazai webáruházakban, TikTok-boltokban és közösségi oldalakon is feltűntek a figurák. A fiatalok körében divatos dekorációvá vált: sokan az íróasztalukra, autójukba vagy a polcra teszik ki. De nem csak a tinédzserek szeretik – a designkedvelők és gyűjtők is felfedezték maguknak. A plüssváltozatok, mint a „Labubu Baba Plush”, pedig a karácsonyi ajándékozások egyik slágerei lehetnek.
Egyre több magyar influenszer és kreatív tartalomkészítő is megjeleníti a figurát videóiban, így a Labubu már nemcsak játék, hanem popkulturális ikon lett. Sőt, néhányan a belső díszítésben is használják – kis méretű, de látványos karakter, ami a lakásdekor része lehet.
Mennyibe kerül a POP MART új sztárja?
A figurák árai meglepően széles skálán mozognak, attól függően, hogy melyik kollekcióról, kiadásról vagy anyagról van szó. Magyarországon a legtöbb webshopban – ahol már a figurák egyre több változata elérhető – az árak 10 000 és 30 000 forint között mozognak. A ritkább, limitált szériák, például az „Exciting Macaron” vagy a „Have a Seat” kollekció egyes darabjai azonban akár 50 000 forint fölötti áron is gazdát cserélhetnek a gyűjtői piacokon. A plüssverziók – mint a „Labubu Baba Plush” – általában a középső árkategóriába esnek, 15 000–20 000 forint körüli áron. Érdemes figyelni, hogy a vásárlás mindig megbízható forrásból történjen, mivel a hamisított példányok sajnos a gyűjtői piacon is megjelentek, és minőségben messze elmaradnak az eredeti POP MART-termékektől.
Több mint egy baba – üzenet a világnak
A Labubu-jelenség nem pusztán a fogyasztói kultúra újabb hulláma. Valami mélyebbet is közvetít: az elfogadás, a különbözőség és az egyediség szépségét. Olyan korban, amikor a tökéletességet hajszoljuk a közösségi médiában, a Labubu pont az ellenkezőjét mutatja. A kis „csúnyácska” baba mintha azt súgná: „nem baj, ha más vagy – épp ettől vagy különleges.”
Bár kicsi, a hatása óriási: egy apró figura, amely világszerte emberek millióinak arcára csal mosolyt.
Források:
POP MART hivatalos oldal – popmart.com
Marie Claire Magyarország – „Labubu története”
Borsonline.hu – „Csúnyácska, de imádnivaló: itt a Labubu baba”
24.hu – „A TikTok új kedvence: a Labubu figurák”
Kemma.hu – „Labubu baba: a legújabb mini rém, amit mindenki gyűjt”
Washington Post – „Labubu figurák és a hamisítványok veszélyei”










