EgyébPénztárcabarát ötletek

Az akció szó lélektana – miért érezzük úgy, hogy „ingyen van”, ha kedvezményes? A leárazások pszichológiai hatása

A „-30%”, a „most csak”, a „leárazás”, és mindenek felett: az akció szó. Nehéz lenne olyan vásárlót találni, akit ne mozgatna meg valamilyen módon ez a varázserejű kifejezés. De vajon miért reagálunk rá ennyire ösztönösen? Miért történik meg, hogy egy termék hirtelen sokkal értékesebbnek tűnik, amikor valójában csupán olcsóbb lett? És hogyan lehetséges az, hogy egy mindössze 1 forintos különbség – 10 000 Ft helyett 9 999 Ft – olyan érzést ad, mintha sokkal jobban jártunk volna?

Az „akció lélektana” nem véletlenül külön tudomány. A marketing és a pszichológia határmezsgyéjén járunk, ahol a döntéseink gyakran már nem is racionálisak, hanem mélyen beépült minták és biológiai folyamatok irányítják őket. Nézzük meg, hogy mi történik a fejünkben, amikor meglátjuk azt a bizonyos piros árcímkét.


Az „akció” mint érzelmi trigger – az agy jutalomközpontja örömöt jelez

Amikor akciós árral találkozunk, a szervezetünkben beindul a dopamintermelés. A dopamin a jutalmazásért felelős hormon, vagyis gyakorlatilag ugyanaz az örömérzet kapcsol be, mint amikor valami izgalmas élményben van részünk.

Agyunk azt üzeni:
„Most nyertél!”

A kedvezmény tehát nemcsak pénzügyi előnyként jelenik meg, hanem érzelmi sikerélményként is. Ez az oka annak, hogy sokszor akkor is megveszünk valamit, ha nincs rá igazán szükségünk, mert egyszerűen jól esik a tudat, hogy spóroltunk. Még ha valójában nem is.


Miért érezzük úgy, hogy ingyen van?

A marketing egyik legerősebb hatása a „relatív érték”. Nem az számít, hogy egy termék ténylegesen mennyibe kerül, hanem az, hogy mennyibe került előtte.

Például:

  • 40 000 Ft helyett 25 000 Ft
    Sokak fejében nem az a gondolat jelenik meg, hogy „25 000 forint”, hanem az, hogy „15 000 Ft-ot spóroltam!”
    A spórolás érzete pedig erősebb motiváció, mint a kiadás fájdalma.

Ezért érződik úgy sok akció, mintha „szinte ingyen” lenne. A fókusz a nyereségre kerül, nem a valós árra. Innen ered a híres paradoxon: többet költünk, mert olcsóbbnak tűnik valami.


A „9-es trükk”: miért hat jobban a 9 999 Ft, mint a 10 000 Ft?

A pszichológiában ezt balról jobbra olvasási hatásnak vagy „left-digit bias”-nak nevezik.
A magyarázat egyszerű: agyunk a számokat elsősorban balról kezdve értelmezi. Amikor meglátjuk a 9 999 Ft-ot, az első számjegy 9, nem pedig 10.

Ezért:

  • a 9 999 Ft tudat alatt 9000-nek tűnik,
  • a 10 000 Ft pedig 10 ezres kategóriának.

Hiába a különbség mindössze 1 forint, az agy kategóriát vált: kilencesből tízesbe lép.
Ezért érződik a 9 999 Ft lényegesen kedvezőbbnek.

Nem véletlen, hogy:

  • 2999 Ft
  • 4999 Ft
  • 14 999 Ft

szinte minden bolt polcán visszaköszön. A vásárló úgy érzi:
„Trükkösen jó áron van.”


A „korlátozott ideig érvényes” hatás – a sürgetés pszichológiája

„Csak ma!”
„Készlet erejéig!”
„Utolsó darabok!”

A sürgetés (scarcity) az egyik legerősebb pszichológiai hatás. Amikor azt érezzük, hogy az ajánlat hamarosan megszűnik, aktiválódik bennünk a hiánytól való félelem.

Ez a FOMO jelenség (Fear of Missing Out): nem akarunk lemaradni egy jó lehetőségről.

A korlátozott időre szóló akció tehát nem a termék értékét növeli, hanem a vásárló szorongását, hogy később rosszabbul jár. Ez a belső sürgetés sokszor gyors, impulzív döntésekhez vezet.


A horgonyzás: ha magas árat látunk először, a kisebb már olcsónak tűnik

A pszichológiában anchor effect néven ismert jelenség azt jelenti, hogy egy szám, amelyet elsőként látunk, „horgonyként” működik a későbbi döntéseinkben.

Ha egy kabát eredetileg 60 000 Ft, és most 39 990 Ft, akkor a 60 ezer a horgony.
Ez azt üzeni, hogy „ez valójában drága termék, 40 ezerért szinte ajándék.”

Lehet, hogy egyébként 39 990 Ft-ért soha nem vennénk meg – de a horgony hatására
jó üzletnek érezzük.


Az akciók társadalmi hatása: csoportos megerősítés, trendkövetés

Ha mások is vesznek valamit akciósan, ha látjuk a reklámokban vagy közösségi médiában, hogy „mindenki most vásárol”, akkor működésbe lép a társas megerősítés.

Ezzel az üzenettel találkozunk:
„Ha másnak megéri, nekem is megéri.”

Ezért hatnak annyira a szezonális kampányok (Black Friday, év végi leárazások, szezonváltások). A közösségi minta sokkal erősebb, mint gondolnánk: nem szeretünk kilógni, sem lemaradni.


Miért jó tudni mindezt? Tudatosabb vásárlás, kevesebb impulzus

Az akciók nem ördögtől valók, sőt: rengeteget lehet spórolni velük.
A probléma csak akkor kezdődik, amikor az érzelmek átveszik az irányítást a józan ész felett.

Érdemes feltenni néhány kérdést:

Akkor is megvenném, ha nem lenne akciós?

Valóban szükségem van rá?

A kedvezmény reális, vagy csak marketingfogás?

Nem csúszom-e bele az „olcsó, tehát kell” csapdájába?

Ha ezeket a kérdéseket tudatosan átgondoljuk, akkor a vásárlás öröm marad – nem pedig impulzusdöntés.

Tartalomkészítőként és újságíróként célom, hogy minden cikkemmel pontos, hiteles és értékes információt adjak át. A Veritex.hu-n olyan témákról írok, amelyek inspirálnak – legyen szó gazdaságról, családról, utazásról, életmódról vagy…

Kapcsolódó tartalmak: