A magyar rallye sport az utóbbi években látványos fejlődésen ment keresztül, és ennek egyik meghatározó szereplője a HRT Racing. A csapat rövid idő alatt komoly hírnevet szerzett magának a hazai és nemzetközi versenypályákon egyaránt. A sikerek mögött azonban nemcsak gyors autók és tehetséges pilóták állnak, hanem egy összetartó, céltudatos csapat. Most betekintést nyerhetünk a kulisszák mögé! Következzen az interjú Nagy Attilával a HRT Racing csapatvezetőjével, aki őszintén mesél a rallye világáról és a jövőbe vetett hitükről.
Mesélj kicsit magadról! Mi a szereped a HRT Racingnél?
Az egész életem az autók, de főként a rallye körül forgott.
Gyermekkoromban elterveztem, hogy rallyeversenyző, egészen pontosan navigátor leszek és úgy hiszem ez több-kevesebb sikerrel meg is valósult. 17 évesen kezdtem, 2010-ben. 2025-ig aktívan versenyeztem, közben több bajnoki cím és többéves Európa-bajnoki szereplés is kövezte az utunkat.
Mindeközben a saját versenyzésünket én koordináltam, a versenyeket én szerveztem le, így a csapatvezetői és a navigátori szerepet is én töltöttem be.
2024-ben a HRT Racing színeiben indultunk az Európa-bajnokság és magyar ORB (Országos Rallye Bajnokság) futamain és innen jött a felkérés, hogy legyek a HRT Racing csapatvezetője.

Hogyan indult a csapat története? Mi volt az eredeti cél és vízió, amikor megalakult a HRT Racing?
Csapatunk tulajdonosa mindig is megszállottja volt az autóknak és különösen a rallye-nak, korábban ő maga is versenyzett.
2022-ben a csapat megalapításakor 1 db Peugeot 208 Rally4 típusú versenyautót üzemeltettek.
Időközben nagy fejlődésen mentünk keresztül, hiszen további 5 db Peugeot és 1 db csúcskategóriás Citroen C3 Rallye2 érkezett a flottánkba és 2023-ban egy junior Európa-bajnoki címet is bezsebelhetett a csapat.
A cél az elejétől változatlan, nemzetközi versenyeken való szereplés, mindig csak előre és feljebb!

Hány fős a csapat? Kinek mi a feladata?
A csapat létszámát az éppen futó versenyautóink száma határozza meg. A versenyek során szükséges 3-4 szerelő autónként (típustól függően), 1 mérnök és 1 csapatvezető.
A csapatvezető koordinálja a verseny előtti felkészüléshez szükséges folyamatokat, egyeztet a csapattal és kitűzi az aktuális feladatokat. A verseny rendezőségével kommunikál. A versenyzőkkel tartja a kapcsolatot és tolmácsolja az éppen aktuális teendőt a versenyautó szerelők és a mérnök felé, a versenyt megelőzően, és a verseny során egyaránt.
A mérnök feladata az autó beállításának megtervezése, a versenyzői visszajelzések alapján ezen setupok finomhangolása.
Minden versenyautónak van egy vezető szerelője, aki a csapatvezetővel és mérnökkel való egyeztetést követően leosztja, hogy az aktuális szervízben éppen kinek mi lesz a feladata és ezen feladatok végső visszaellenőrzése is az ő munkája.
Milyen szolgáltatásokat kínáltok?
A HRT Racing 6 db versenyautóval, ezek üzemeltetéséhez szükséges kiválóan felszerelt műhellyel és szervízbuszokkal rendelkezik. A versenyautók teljeskörű szervizelése és beállítása a mi feladatunk a versenyek előtt.
Versenyzőink teljeskörű szolgáltatást kapnak, hiszen a versenyt megelőző adminisztrációt én magam végzem. Az autót is mi szállítjuk a versenyre és szervizeljük egy verseny során. A szervízidők alatt az autó átvizsgálása, esetleges baleseti károk kijavítása, tankolás, kerékcsere mind a mi feladatunk. Ezen felül a versenyzők étkezését és minden egyéb -versenyhez kapcsolódó- felmerülő probléma kezelését mi vállaljuk.
Emellett az autóversenyzői pályafutásomból hozott tapasztalatokat is próbálom átadni, így egy pici „coaching”-ot még bele tudunk csempészni a csomagba.
Ha úgy tetszik a versenyzőnek csak hoznia kell a sisakját és be kell ülni a versenyautóba!😊

Melyek voltak a csapat legfontosabb külföldi eredményei az elmúlt években?
Mindenképpen a 2023-as junior Európa-bajnoki címünket emelném ki, hiszen az akkori versenyzőnk ennek megnyerésével lehetőséget kapott az FIA-től (nemzetközi autósport szövetség), hogy a világbajnokságon szerepeljen az általuk biztosított csapatban.
2024-ben a HRT a Rally Hungary Európa-bajnoki futam abszolút 3. helyét érte el Csomós Miklós – Nagy Attila (jómagam) párosával, emellett Bertalan Márton és Paizs Róbert a kategóriájuk 2. helyén végzett.
Az egyik legnehezebb versenynek titulált Barum Rallyen kategória győzelmet ünnepelhettünk Herczig Patrik és Varga Kristóf párosunkkal.
Hogyan kell elképzelni egy versenyre való felkészülést?
A felkészülés egy verseny előtt akár 1-2 hónappal is elkezdődhet. Elsősorban a versenyzői igények felmérése a fontos, hiszen tudnunk kell pontosan mik ez egyéni elvárások. Mint minden versenyt, a rallye-kat is hosszas és összetett adminisztráció előzi meg. A versenyzőkkel való megegyezést követően nevezni kell, a csapatot leszervezni, szállásokat foglalni, a verseny percre pontos menetrendjét megtervezni.
Fontos a megfelelő szállások megtalálása a verseny közponjának vonzáskörzetében, hogy a csapat minden igényét ki tudjuk elégíteni. A megfelelő útvonalak megtervezése, mivel figyelembe kell vennünk az útdíjak mellett a földrajzi adottságokat pl. a Francia-Alpokon nem mindegy, hogy mekkora emelkedőkön kell felmennie a teherautóknak.
A verseny alatt is számtalan kihívás elé állít minden csapatot a sport, de erről majd esetleg később, bővebben. 😊
Milyen kihívásokkal néztek szembe a szezon során?
A rallye folyamatos improvizáció -tartja a mondás. Ez éppúgy igaz a versenypályán zajló eseményekre, mint a hétköznapokra, a versenyre való utazásokra és a verseny alatt zajló eseményekre.
Két verseny között is folyamatos munka zajlik a műhelyben. Minden eseményt követően az autók teljes szétszedése, alkatrészek átvizsgálása, sérült alkatrészek cseréje, illetve az esetleges baleseti károk javítása ilyenkor történik. Amire tehát mindig készülnünk kell, akár egy totálkáros autó két verseny közötti teljes újjáépítése. Alapvetően hatalmas alkatrészbázissal dolgozunk, de a készletek utánpótlásánál figyelembe kell venni a beszállítói lehetőségeket és ehhez mérten kell megtervezni a napi munkafolyamatokat. Ilyen szempontból is előre gondolkozunk és tervezünk, de meglepetések mindig érhetnek.
Kik a versenyzőitek az idei szezonban?
Nagyon színes a csapat, a magyar tehetségek mellett több külföldi versenyzővel is dolgozunk együtt.
A csúcskategóriás autónkkal a 2024-es Peugeot kupa győztes Czékmány Norbert és Farnadi Ágnes párosa indul a magyar rallybajnokság futamain. Norbi kiemelt szerepet tölt be a csapatunkban, hiszen egri lakosként, nálunk, egri csapatnál versenyezve tudjuk a város hírnevét gyarapítani.
Mellette az írországi hölgy(!) versenyzőpárosunk Aoife Raftery és Hannah McKillop indul az ERC (European Rally Championship) Junior kategóriájában egy rózsaszín Peugeot 208 Rally4-gyel. Rájuk külön büszkék vagyunk, mert hölgy létük ellenére igazi harcosok. Ebben a kőkemény férfias sportban is kiváló részeredményekkel bírnak, a kitartásuk és akaratuk példaértékű.

A szezon során vissza-vissza térő versenyzőnk Tábori Ákos és Szegedi Máté duója, akik a magyar bajnoki futamokon tűnnek fel a színeinkben -ha épp nem hátráltatja achilles-ín szakadás a pilótát.
Mellettük 1-1 versenyen indult román párosunk, Mihnea Hanea, testvérével, Natalie Haneával az oldalán.
Jómagam is visszaültem egy verseny erejéig, a Rally Hungary EB futamára a Citroen C3-ba Csomós Miklós (Mixi) pilótámmal, akivel az elmúlt 8 év során közösen építettük a karrierünket.
Ezen kívül rengeteg megkeresésünk, éppen folyó egyeztetéseink vannak, így ez a kérdés a későbbiekben is tartogathat meglepetéseket.
Milyen célok lebegnek a HRT Racing előtt a következő években?
A nemzetközi porondon való minél jobb szereplés a cél. Jelenleg a magyar bajnokságban és az Európa-bajnokságon szerepelünk, de hosszútávon a világbajnokságon való indulás az egyik legnagyobb célunk.
Foglalkoztok utánpótlás‑neveléssel vagy tehetséggondozással?
Igen!
Bár a hazai szabályok kissé megkötik a kezünket, de a víziónk az, hogy egy-egy tehetséges, kisebb kategóriás autóval, nemzeti bajnokságban versenyző fiatalt ki tudjunk juttatni nemzetközi porondra akár csúcskategóriás autóval.
Számodra mik a legfontosabb vezetői értékek a motorsportban?
A legfontosabb, hogy a csapatvezető hiteles legyen. Értse a sportot, tudja, hogy milyen kihívásokkal szembesülhet a csapat egy felkészülési időszak, vagy a verseny során. Tudja a szabályokat, jó kapcsolatot kell ápolnia mind a nemzetközi autósport vezetőségével, mind a versenyek rendezőivel.
Emellett a csapatot a hétköznapokban cégszerűen kell kezelni. Talán ez a legnagyobb kihívás mindenki számára.
Hogyan látod a magyar rallyesport jövőjét, és ebben a ti szerepeteket?
Bár a helyzet jelenleg nem fényes és a gazdasági körülmények sem ideálisak, hiszen mind tudjuk, hogy a motorsport egy nagyon költséges szerelem. Mi mégis hisszük, hogy helyreáll a nemzetközi és nemzeti rallye világ rendje és célunk, hogy hosszútávon a HRT Racing meghatározó alakja maradjon mind a magyar, mind pedig a nemzetközi ralitársadalomnak.

Köszönjük Nagy Attilának, hogy betekintést engedett a HRT Racing mindennapjaiba és terveibe. A cikk olvasása közben mi is részesei lehetünk kicsit a „ralitársadalomnak”.😊
Bízunk benne, hogy a csapat továbbra is sikeresen képviseli hazánkat a hazai és nemzetközi rallye világában, eléri kitűzött céljait és hamarosan újabb kiemelkedő eredményekről számolhatunk be!
Sok sikert kívánunk!