Sokan tartanak a repüléstől – a magasság, a turbulencia, a kontroll hiánya mind félelmet kelthet az utasokban. Mégis, ha a számokat nézzük, kiderül: a legbiztonságosabb közlekedés ma egyértelműen a repülés. De vajon miért van ez így? Nézzük meg, mit mondanak a statisztikák és a szakértők. Tudd meg, miért számít a repülő a legmegbízhatóbb és legbiztonságosabb utazási formának!
A számok nem hazudnak
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2024-es biztonsági jelentése szerint a kereskedelmi járatoknál egymillió repülésre mindössze 1,13 baleset jutott. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 880 000 repülésenként történik egy kisebb-nagyobb incidens, ami az utasok szempontjából elenyésző kockázat.
A halálos kimenetelű balesetek aránya pedig mindössze 0,06 volt egymillió repülésre vetítve. Másképp fogalmazva: ha valaki naponta repülne 45 éven át, akkor is kevesebb, mint 1 a 100 000-hez az esélye, hogy balesetet szenved.
Ezzel szemben az autós közlekedés egészen más képet mutat. Az amerikai National Safety Council adatai szerint az autóvezetés során 190-szer nagyobb a halálozási kockázat kilométerenként, mint repülőn.
Az Egyesült Államokban 2022-ben közel 43 000 halálos közúti balesetet regisztráltak, míg kereskedelmi repülőgép-szerencsétlenségből egy sem történt abban az évben.
Források: IATA 2025 Safety Report, USAFacts, National Safety Council, Cirium Aviation Safety Review.
Miért biztonságos a repülés?
1. Szigorú szabályozás és ellenőrzés
A repülés a világ egyik legszigorúbban felügyelt iparága. Minden légitársaság köteles megfelelni nemzetközi szabványoknak (ICAO, EASA, FAA), melyek lefedik a pilótaképzést, karbantartást, légi irányítást és repülőgép-felügyeletet.
A nagyobb légitársaságok részt vesznek az IATA Operational Safety Audit (IOSA) programban, amely rendszeres, független ellenőrzéseket tart. Az IOSA által auditált cégeknél háromszor ritkábbak a balesetek, mint az auditon kívüliek esetében.
2. Fejlett technológia és biztonsági rendszerek
A modern repülőgépek szinte „okos gépek”, amelyek több szinten védenek az emberi hibáktól.
- Minden repülő több tartalékrendszerrel rendelkezik: duplikált irányítás, többszörös számítógépek, külön navigációs és kommunikációs egységek.
- Egy kéthajtóműves gép például egy motor meghibásodása esetén is képes biztonságosan leszállni.
- A repülések során több ezer szenzor rögzít adatokat, amelyeket a földi mérnökök folyamatosan elemeznek.
Az MIT kutatása szerint (2024) a kereskedelmi repülés baleseti aránya évtizedenként kb. 50%-kal csökken – az automatizálás és a mesterséges intelligencia alapú karbantartásnak köszönhetően.
3. Képzett és folyamatosan tesztelt személyzet
Egy pilóta több ezer órányi képzésen vesz részt, mielőtt önállóan vezethetne utasszállító gépet.
Rendszeresen újra kell vizsgázniuk, szimulátorban gyakorolják a legextrémebb vészhelyzeteket is – motorleállás, vihar, jegesedés, madárütközés stb.
A légi irányítók, műszaki szakemberek és légiutaskísérők is folyamatos továbbképzésen vesznek részt, így a repülés minden láncszeme magas szakmai szinten működik.
4. Folyamatos adatgyűjtés és megelőzés
A repülésben nem várják meg, míg baj történik. Minden repülést részletesen elemeznek, a repülési adatrögzítők (FDR és CVR) segítségével az iparág tanul minden apró eseményből.
Az ún. Flight Data Monitoring rendszerek előre jelzik a kockázatokat: ha például egy géptípusnál ismétlődő apró hibát észlelnek, azonnal globális karbantartási utasítás lép életbe. Ez a proaktív megközelítés tette lehetővé, hogy 2024-ben történelmi mélypontra süllyedt a balesetek száma.
Miért félünk mégis?
A pszichológusok szerint a félelem oka, hogy a repülés ritka esemény, így az emberek kevés tapasztalattal rendelkeznek róla.
Egy-egy baleset hatalmas médiafigyelmet kap, míg a napi több ezer közúti balesetről alig hallunk. Ez torzítja az észlelést: bár az autózás statisztikailag veszélyesebb, mégis „ismerős”, ezért biztonságosabbnak érezzük.
A repülőn az utas nem irányítja az eseményeket, ezért a kontroll hiánya fokozza a szorongást. Pedig minden pillanatban több ezer ember dolgozik a háttérben azért, hogy minden járat biztonságosan célba érjen.
A légi közlekedés biztonságát nem a szerencse, hanem a technológia, a szabályozás és az emberi felkészültség együttes ereje garantálja.
Míg az autós utazás során a hibák 90%-a emberi mulasztásból ered, a repülésben ezek arányát a precíz eljárások és automatizált rendszerek drasztikusan csökkentik.
Egy mai utas statisztikailag milliószor nagyobb eséllyel szenved balesetet autóban, mint repülőn. Így ha legközelebb felszállsz, gondolj arra: a repülőgép nemcsak a leggyorsabb, hanem a legbiztonságosabb módja is annak, hogy célba érj.
Források:
- International Air Transport Association (IATA) – Safety Report 2024–2025
- USAFacts – Is Flying Safer than Driving?
- National Safety Council – Injury Facts Report 2024
- Cirium Aviation Safety Review
- Massachusetts Institute of Technology (MIT) – Flight Safety Study 2024
- Sheffield School of Aeronautics – Air Travel: The Safest Mode of Transportation










